Tereza Špetlíková

Láska na první steh

14. 03. 2017 8:38:02
Kdybyste mi před dvěma měsíci řekli, že přijde čas, kdy si sama během volných chvil jednoho víkendu ušiji nositelné pyžamové kalhoty, asi byste mě překvapili.

Vlastně ani nevím, kdy jsem přišla na to, že bych se mohla pustit do šití. Už nějakou dobu ve mně dřímala myšlenka, že by vlastně bylo celkem hezké umět ušít něco našemu malému, ale popravdě se mi výrobky maminek, které jsem sem tam někde viděla, do vkusu spíš netrefovali, a tak mi chyběl ten správný impuls. Také mě ani ve snu nenapadlo, jaké nepřeberné množství krásných látek existuje a jen čeká na naše originální tvoření! Plátna, úplety, náplety a obrovské další množství různých látkových směsí, mraky všelijakých i volně stažitelných střihů, jež se dají s trochou tréninku, šikovnosti, ale hlavně času v podstatě hravě zvládnout... Zkrátka - naprosto jsem propadla nové lásce!

Mám štěstí, že bydlíme hned vedle partnerovy maminky, která má doma (sice už pár desítek let starý, ale funkční) šicí stroj nesmrtelné značky Veritas. Jako naprostý amatér jsem samozřejmě neuměla ani navléct nit, ale kromě rad zkušené majitelky stroje jsem ještě získala dalšího neocenitelného pomocníka ve svém novém snažení. Řeč je o knize Láska na první steh od Tilly Walnesové, „jedné z nás, která má zkrátka radost z vlastnoručního domácího šití šatů“, již jednoho dne popadla tvořivá, založila blog, začala se učit a bylo. Že by to se mnou bylo podobně?

Její kniha je poklad! Najdete v ní naprosto vše, co vás napadne, pokud se rozhodnete začít šít. Tilly svou knihu napsala přesně pro nás, pro ty, co se pro věc nadchnou, ale neví a neumí vůbec nic. Radí nám tedy od výběru stroje a jeho zprovoznění přes ukázky všemožných typů krejčovských potřeb, jež budete kromě stroje a látky k tvoření potřebovat, až po výběr druhu látky pro ten který model. Postupuje se pěkně od nejjednoduššího (šátku) po těžší projekty (šaty, halenka atd.). Vše je pochopitelně vysvětlené a nafocené skutečně krok po kroku, navíc se s každou další kapitolou (předmětem šití) seznamujete s novou technikou (například zažehlování, začišťování, řasení látky apod.). Nedílnou součástí, resp. přílohou jsou střihy v reálné velikosti v několika číslech (ty se určují podle tabulky vlastním měřením vašeho těla) a příjemnou součástí každého kousku oblečení jsou i variace, jak je možné střih jednoduše upravit (přišít kapsy, zkrátit na tříčtvrteční délku, použít zdobný steh atd.).

Jednoduše BIBLE pro začátečníky. Ačkoliv mým původním záměrem bylo šít hlavně dětské oblečení, říkala jsem si, že pro zajímavost zkusím projekt obtížnosti číslo 2 s názvem Margotino pyžamo, a tak jsem si koupila požadovaný kus předepsané látky. Dosud jsem ušila jen trochu zparchantělou velrybu, pár polštářků a začala jsem dětské tričko na overlocku. Suma sumárum, bez velkých zkušeností jsem se vrhla do přípravy a následného šití pevných (ne strečových, kde se ledacos schová) kalhot - a ono to vyšlo! Jsou nositelné a co víc, sedí! Chyb jsem se v průběhu šití ale úplně nevyvarovala - například jsem hned první, samozřejmě přední díl látky vystřihla opačně (vzorem vzhůru nohama), dvakrát jsem kvůli šití ze špatné strany musela párat a také jsem se potýkala s nekooperujícím strojem (chyba mezi ním a židlí), ale nakonec jsem to zvládla a měla ohromnou radost, že jsem to dokázala. Umíte si představit ten pocit, kdy z kusů látky vlastníma rukama stvoříte naprosto originální kousek oblečení, který vám navíc sedí a ve kterém rozhodně nikdy nikde nikoho nepotkáte (ani na pyžamové party)? Je to BOŽÍ. Úspěch mě samozřejmě namotivoval k dalšímu šití, takže už mám plné šuplíky různých, vzhledem k prvotnímu úmyslu, dětských látek a vybírám, co komu vytvořím. A přemýšlím, kde na to ukrást čas... Nejradši bych teď nedělala nic jiného!

Takže pokud i vy uvažujete, že byste to třeba mohli zkusit, ale vůbec nevíte, jak začít, je tato kniha právě pro vás. Mně sedí (Tillyiny postupy i pyžamo). Šití zdar aneb jak zní podtitul Lásky na první steh - ŠITÍ NENÍ ŽÁDNÁ VĚDA!

110 %

Autor: Tereza Špetlíková | karma: 18.05 | přečteno: 1818 ×
Poslední články autora