Krása z přírody: Recepty na domácí výrobu kosmetiky

5. 04. 2017 10:18:23
Líbí se mi, že dnes vycházejí i takové knihy, podle kterých je možné si doma vyrobit téměř vše, co jiní běžně kupují. Ať už je to oblečení, dekorace, dřevěné výrobky, hračky nebo třeba právě za mě rozhodně „vyšší dívčí“: kosmetika

Důvodů, proč se vracet zpět k domácí výrobě, když nabídka na trhu je stále větší, by určitě každý, kdo tak činí, našel hned několik. Jen namátkou může hrát roli kvalita (surovin či snaha o život bez chemie), levnější výroba nebo třeba „jen“ originalita. Je zřejmé, že tyto takzvané DIY (Do It Yourself) neboli česky „udělej si sám“ příručky jsou celosvětově stále oblíbenější. Nejinak je tomu samozřejmě i u nás, národa kutilů.

Knihu s názvem Krása z přírody, od mezinárodně uznávaných anglických odbornic Juliette Gogginové a Abi Rightonové, kvůli fascinujícím návodům na domácí výrobu kosmetických produktů péče o pleť, tělo i vlasy snad ani nebudete chtít dát z ruky. V jejich podání vypadá výroba kosmetiky v podstatě snadně, jelikož k ní nepotřebujete žádnou chemii ani drahé přístroje, ale co by vám mohlo na začátku trochu udělat vrásky na čele, jsou potřebné ingredience a vhodné nádoby všeho druhu.

Autorky vám před představením samotných receptů, kterých je v knize celkem 37 (+ 10 variací), stručně a jasně vysvětlí správnou techniku přípravy nálevů a výluhů, popíší práci se surfaktanty, konzervačními látkami a emulgátory (poučné!) a také informují, jak správně skladovat a bezpečně pracovat. Představí základní vybavení, bez kterého se neobejdete, a rovněž poradí, kde sehnat některé méně obvyklé suroviny, popřípadě po čem se podívat na vlastní zahrádce. V závěru knihy pak nechybí inspirace na konečné úpravy kosmetických lahviček a seznam přísad, včetně popsaných prospěšných účinků.

Když jsem si knihu poprvé prohlížela, trochu jsem se při čtení zmíněných ingrediencí zděsila. Říkala jsem si, co to je a kde to seženu? Tato kniha rozhodně neobsahuje žádné amatérské recepty, které si můžete doma „splácat“ z běžných surovin. Ne, na přípravu těchto plnohodnotných, zdravých a velmi kvalitních kosmetických výrobků bez chemických přísad se budete muset dobře připravit. Ať už se jedná o přísady (jako jsou např. drcené chaluhy, glycerin nebo některý z esenciálních olejů) nebo „speciální vybavení“ ke každému z receptů (někdy jen sklenice s těsnícím víkem, jindy běžné kuchyňské náčiní). Dobrou zprávou je, že některé přísady se v receptech samozřejmě objevují vícekrát, navíc většinou vám bude stačit z každé jen trošku. Jejich logickou nevýhodou, která jde na vrub čerstvosti a absenci chemie, je omezená a většinou krátká doba použitelnosti, což znamená, že musíte „vařit“ často. Doba použitelnosti vyrobených produktů je různá - například Bílé ořechové tělové máslo vydrží až 3 měsíce, Chladivá želatinová maska s chlorelou a gotu kolou oproti tomu jen 3 dny, ale třeba takové Koupelové bomby s okvětními lístky z jedlé sody až 1 rok.

Jelikož já jsem se ještě úplně nevybavila, na vyzkoušení jsem vybrala jediný recept, na který jsem doma náhodou měla všechny potřebné přísady (až na černý bez, ale podle návodu lze masku dokončit i bez něj). Název mého kosmetického pokusu v knize nese název Jednoduchá protipigmentová maska s jogurtem, okurkou a bezovým květem (resp. bez bezového květu J). Byla to tak trochu sázka na jistotu, protože okurka, resp. hlavně její slupka, se na obličej používá už roky. Při přípravě mi trošku chyběla informace, jestli mám okurku oloupat, ale jelikož to autorky přímo nezmiňují, asi ne (já jsem ji samozřejmě automaticky oloupala), ale jinak jsem postupovala podle uvedené instrukce, směs ještě trochu pomixovala a pak jsem si „jogurt s okurkou“ nanesla na vyčištěnou pleť a nechala ho tam 10 minut působit. Okurka je svěží, jogurt pěkně chladí a citronový esenciální olej dodává příjemnou vůni. Závěrečné shrnutí: smysly potěšeny, pleť spokojená J.

Jako „kuchařka“ na výrobu kosmetiky je tato kniha určitě skvělá volba, navíc je plná překrásných fotografií.

95 %

Autor: Tereza Špetlíková | středa 5.4.2017 10:18 | karma článku: 12.82 | přečteno: 389x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 20.19 | Přečteno: 232 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 7.82 | Přečteno: 159 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.00 | Přečteno: 9112 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 172 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 446

Milovnice všech dobrých příběhů, beachvolleyballu, koček a klavíru!

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...